Ďablovy činy a Halíkova slova jsou nebezpečné v detailech
Než se někdo začne pobuřovat nad tím, že jsem nazval Olivera Frljiče levičákem, tak bych rád upozornil na jeho vlastní slova „Skutečný umělec musí být levicový, protože správná je jedině idea sociální rovnosti“ případně jeho další slova „Lidé se vzdali své třídní příslušnosti ve prospěch národní identity, což je skutečně zvláštní, protože dělník z Chorvatska má mnohem víc společného s dělníkem z Černé hory nebo z Bosny a Hercegoviny než s jiným Chorvatem, ale z jiné společenské třídy“
Je tedy zcela jasné, v jakých kategoriích tento chorvatský „umělec“ uvažuje a co je pro něj největší problém. Národ, vlast, tradice, to je vše, co neuznává a proti čemu „bojuje“. Bojuje i proti kapitalismu a ohání se slovy Bertolta Brechta, že fašismus je poslední fází kapitalismu a v tomto duchu také všude vidí nacismus a fašismus, aniž si uvědomuje, že fašismus a nacismus vzešly právě z levicových myšlenek a marxistického myšlenkového okruhu. Že nemá rád Katolickou církev, na kterou svádí všechno možné zlo, je vlastně jen součástí jeho myšlení, zhmotněného v jeho hrách. Ať už se to týká jeho hry Prokletí, uvedené v Polsku, ve které herec předvádí orální sex na plastové figuríně Jana Pavla II, nebo hra Vaše násilí a naše násilí uvedené v Brně, kde Ježíš znásilňuje muslimku. Že mu je ukradena nějaká národnost, vlast dal najevo scénou, kde si herečka vytahuje ze svého pohlavního orgánu vlajku naší země.
Je to umění? Staří Řekové definovali umění jako něco, co má být krásné, protože co je krásné je pravdivé. Umění mělo být harmonie filozofické pravdy, života, které má povznášet a ne pohoršovat. Klement Alexandrijský ve svých Stromatech pak píše, že křesťané by se měli vyhýbat soudním síním a divadlům. Soudním síním proto, že křesťané měli řešit problémy mezi sebou a nikoli soudem a divadlům proto, že v tehdejší společnosti divadla často hrála protikřesťanské hry, takže jeho doporučení bylo – ignorovat divadla, zcela v duchu tehdejšího křesťanského pohledu na svět. Nechme je ať činí, co činí, činí to ke své záhubě.
Je zřejmé vzhledem k tomu, jak se Oliver Frljič sám prezentuje, že jde o člověka, který vědomě provokuje s očekáváním reakce, kterou pak nazve fašismem. Ví, že se ozvou křesťané, kterých se jeho hry týkají a na které se pak bude moci ukázat, jak jsou netolerantní. Ostatně sám říká „Ten, kdo se mnou spolupracuje, dobře ví, co se dá po uvedení mých prací očekávat“
Ano, on ví, co se dá očekávat, protože ví, že ne každý je Klement Alexandrijský a hlavně ví, že jeho hry, budou vždy vděčným tématem levicového tisku, čímž vzbudí i reakci těch, kterých se jeho hra dotýká. Moc dobře ví, že neplatí, neviděl jsi, nesuď, protože dnes média přinesou veškeré podrobnosti.
Ví to i Tomáš Halík, který hned přispěchal a na rozdíl od pana Dominika kardinála Duky, který hru odsoudil jako blasfemickou a urážlivou, hrdě prohlásil, že hru viděl dvakrát ze záznamu a snad pochopil….na rozdíl od jiných. On pochopil, on je lepší.
„Nejdřív se mi zdálo, že jde jen o lacinou blasfemii typu hloupých a cynických obrázků v Charlie Hebdo, zas jednu ze záměrných provokací, které pak finančně profitují z té laciné reklamy, kterou jí dělají „pobouření“. Pak jsem snad pochopil – na rozdíl těch od protestujících – smysl té hry: chce drastickými prostředky vykřiknout: Podívejte se, v jak šíleném světě žijeme! V té hře vůbec nejde o „Ježíše znásilňujícího muslimku“, nýbrž o protest proti světu, v němž se vše – i svaté symboly náboženství – zneužívá k rozdmychávání nenávisti jedněch proti druhým. Mně se představení také „nelíbilo“, ale cílem "cool theatre" není se líbit a bavit, nýbrž provokovat k myšlení“
Zajímavé je spojení slov; Pak jsem snad pochopil - na rozdíl od těch protestujících. Takové nevyřčené. Já jsem lepší, já chápu, možná nechápu. Jenomže Halík ví, že to možná nechápu už nikdo neuvidí, ale bude se mluvit o tom, že Halík je jiný než ostatní křesťané.
Ano, je jiný. Pan Halík kdysi odsoudil útok na Charlie Hebdo, ale s dovětkem „Přes všechny sympatie k obětem a jejich blízkým bych si osobně nikdy nepřipnul odznáček Já jsem Charlie; hlásím se totiž k jiné tváři naší kultury, k té, která jistě zná laskavý osvobozující humor a ironii, polemiku vůči fanatismu a fundamentalismu, avšak odmítá vulgární projevy neúcty a nezodpovědné přilévání oleje do ohně nenávisti mezi lidmi a kulturami.
Docela rozdíl, že? Došlo vůbec panu Halíkovi, že Oliver Frljič, cílevědomě uráží Církev, které je knězem a islám staví do role oběti této Církve? Jsem si jistý, že došlo a moc dobře to ví. Jenomže příležitost vymezit se proti arcibiskupovi Dukovi je lákavější než s ním souhlasit.
Prostě já jsem lepší, chápavější, já jsem Halík.
Martin Kavka
Přirovnávat „sirotky“ ze Sýrie k Wintonovým židovským dětem je chucpe
V rozjitřené debatě o syrských sirotcích se začínají nějak ztrácet ty „děti“. Namísto racionální debaty se vytahují příklady z historie. Jenomže ty příklady z nedávných dějin Evropy spíše svědčí proti příznivcům přijetí.
Martin Kavka
Levice se bojí úspěchu Švédských demokratů. Prý populisté a xenofobové
Ve Švédsku dnes probíhají volby, které sice nic moc nezmění ve složení vládnoucích stran, ale přesto jsou sledované, protože vzor všech socialistů a sociálních inženýrů dostává trhliny.
Martin Kavka
„Levicový humanismus“ je mnohem horší než „pravicový extremismus"
V souvislosti s demonstracemi v Sasské Kamenici se objevily zprávy, že se jedná o pravicové extremisty, neonacisty. Levicoví politici, nechtějí ani na okamžik připustit, že se nejedná o akce extrémistů, ale jde o projev zoufalství
Martin Kavka
Nikdo nechce topit „uprchlíky“ aneb demagogie podle blogera Hornera
Imigrace z Afriky a Blízkého východu do Evropy nenechává nikoho chladným. Názory mohou být různé, záleží na úhlu pohledu, politickém přesvědčení a vstupních informací.
Martin Kavka
Španělé asi neznají pohádku o Smolíčkovi. Proto tam budou mít „celou Afriku“
Když před několika týdny italský ministr odmítl přijmout loď se 630 „uprchlíky“, stejně jako Malta, bylo to Španělsko, které udělalo „gesto“ a loď přijalo.
Martin Kavka
Komentátor Fendrych se mýlí; Ne – přijmutí imigrantů není o nelidskosti, ale o principu
Mohla by to být zábava číst články levicových komentátorů jako je pan Fendrych anebo Moláček, kdyby dotyční pánové nemysleli svoje názory vážně a jako normativní a kdo nesdílí jimi vytyčenou normu, tak je agent Kremlu
Martin Kavka
Islám, pohoda, LGTB pohoda, změň si pohlaví a bude z tebe pravý Evropan (úvaha)
Zkuste si představit život jako počítačovou hru. Postavu si vytvoříte dle svého přesvědčení, herních schopností anebo dle peněženky. Hrajete, jak chcete, buď hrát umíte anebo si zaplatíte něco, co Vám pomůže být lepší než ti lepší
Martin Kavka
Komentátor Fendrych Duku nepřímo obvinil z neonacismu, není ale Fendrych sám „fašista“
Když hlava české Katolické církve, Dominik kardinál Duka, podal žalobu na Centrum experimentálního divadla, které uvedlo hru „Naše násilí, vaše násilí“, bylo zřejmé, že pro mnoho to bude jako červený hadr pro býka. (1)
Martin Kavka
Homosexuální manželství z dvou mužů anebo žen manžele neudělá
A to i když to bude dané zákonem a zákon by trestal zpochybnění takového svazku. Pořád to bude jen soužití dvou mužů, případně dvou žen.
Martin Kavka
Je jen otázkou času, kdy Turci obsadí Jeruzalém a budou stát před Vídní
Na rozdíl od některých jsem si nikdy nemyslel, že turecký prezident Erdogan a jeho umírněná islamistická strana jsou vzorovým modelem islámské sekulární demokracie. Jako nejde spojit olej s vodou, tak islám s demokracii.
Martin Kavka
Trump bojuje proti rasismu a aktivistům se to zase nelíbí
Levicovým aktivistům se prostě nezavděčíš. Bojují proti všemu. Proti rasismu, nacismu, fašismu, manželství apod. Ovšem, když někdo bojuje proti rasismu z pravicového spektra, tak je to podle aktivistů rasismus.
Martin Kavka
Uprchlíci se ztrácí v poušti, naštěstí mají mobily a mohou to natočit, nebo ne?
Jsem rád, že nás média opět zásobují zprávami nad krutým osudem „uprchlíků“ a „nelidským“ jednáním zemí jako je Itálie, či Alžír, který nechává putovat „uprchlíky“ domů přes Saharu, kde mnozí mizí anebo o strašné bavorské CSU.
Martin Kavka
Opravdu se jedná o nárůst extremismu v Evropě? Ale no tak!
Posledních několik let můžeme číst o radikalizaci části obyvatel v Evropě a vzestupu populistických, neřkuli extrémistických stran. Například německé AfD, Švédských demokratů či Pravých Finů v zahraničí. Takže malé zamyšlení
Martin Kavka
USA ukázaly na pokrytectví Rady OSN pro lidská práva, jenže pokrytecká je celá OSN
Že spolupráce mezi národy, myšlenka to amerického prezidenta Wilsona, je nejen problematická, ale mnohdy nemožná ukázala již první světová organizace Společnost národů, založená roku 1919, jako reakce na První světovou válku.
Martin Kavka
Multikulturalismus se vyprázdnil, islám už není náboženství míru, co včil? Diverzita?
Musím se obdivovat novodobým sociálním a kulturním inženýrům. Jakmile je nějaká jejich idea zprofanovaná, přijdou s novou definicí a novým názvem. Něco, jako když se Evropská ústava změnila na Lisabonskou smlouvu.
Martin Kavka
Váš imigrant není můj imigrant, nechtějte abych platil vaši radost pomáhat
V souvislosti s i italským ne připlouvajícím lodím „charitativních“ organizací, se objevil starý nešvar. Musíme být solidární. Musíme pomáhat, musíme, prostě musíme.
Martin Kavka
Občanský aktivismus zaštiťující se liberalismem je nebezpečím pro demokracii
Kdo by to řekl, že liberalismus se může stát nebezpečím pro demokracii, a přitom je dnes liberalismus větším nebezpečím než v médiích uváděný „populismus“. Je to paradox, ale svoboda pro všechny prostě nefunguje.
Martin Kavka
Diktatura sexuálních menšin. Myslete jako LGTB, jinak přijdete o práci
Nedávný případ amerického pekaře poodkryl pokličku uvažování sexuálních menšin. Kdo si nemyslí, že homosexualita je normální, má problémy a je terčem útoků. Velmi zajímavě se k tomu pro server Echo24 vyjádřil Rod Dreher.
Martin Kavka
Rakousko chce zakázat politický islám, Francie naopak pustí na svobodu 450 islamistů
Západní země ukazují čím dál tím větší bezbrannost s děním u svých muslimských menšin. Což se ukazuje na různých „experimentech“ a to od skoro naprosté tolerance, jako ve Švédsku, či naopak o snahu z islámu odstranit politiku.
Martin Kavka
Pro pana Polického – Muslimský cukrář se svatebním dortem pro gaye
Původně jsem chtěl reagovat v diskusi pod svým článkem, ale nakonec jsem se rozhodl, že tohle není jen na pár slov, či několik vět.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |