„Nacisté byli v pohodě“, jen u Čechů převažovaly stereotypy
Naposledy toto použil Tomáš Sterneck ve svém článku v časopise 100+1 s názvem „Nepřítel nebo spojenec? Jak vnímalo obyvatelstvo českých zemí osmanské Turky?“
Vnímání Turků v očích obyvatelstva habsburské monarchie bylo formováno pocitem ohrožení ze strany Osmanské říše, výraznými náboženskými a kulturními odlišnostmi i dlouhodobým působením protiturecké propagandy. Sotva proto překvapí, že v nazírání Čechů, Moravanů, Slezanů a Lužičanů na muslimské dobyvatele jednoznačně převažovaly negativní stereotypy.
V článku, který je jinak vyrovnaný a mohu říci, že objektivní, tento odstavec působí dosti nepatřičně, zvláště, když autor dále uvádí „Ve srovnání s ostatními zeměmi České koruny byla na Moravě v 16. a 17. století turecká hrozba vnímána intenzivněji. Vyplývalo to z geografické polohy markrabství, jehož obyvatelé měli s vpády Osmanů a jejich spojenců bezprostřední zkušenosti.“
Autor si to možná neuvědomuje, ale v tom co píše je vnitřní rozpor. Buď je o předsudek získaný na základě doslechu anebo jde o prožitou zkušenost, ale pak to není předsudek, ale zkušenost a z toho vycházející pohled na osmanské Turky. Ostatně podobně je na tom i vynikající dokument , myslím, že z dílny BBC, o obléhaní Vídně roku 1529, kde se hovoří jak Turci vyvraždili a zplundrovali blízké a vzdálené okolí Vídně,znásiňovali ženy, vraždili muže a chlapce odtáhli do otroctví, ale zároveň britská historička Caroline Finkel mluví o tom, že ve Vídeňácích převládaly předsudky, přičemž jedním dechem mluví o zvěrstvech Turků. Paradoxní na tom všem je, že přes to co říká historička Finkel, tak tento dokument byl natočen podle záznamů přímého svědka oné události Petra Sterna von Labacha.
Ptám se proč se slovo předsudek používá tam, kde jde o zkušenost?
Předsudek je přeci něco, co je založeno na nějaké představě, či určitém předpokladu. Oproti tomu v obou mou uvedených příkladech se jednalo o osobní zkušenost určité skupiny obyvatel s islámskými dobyvateli. Předsudek nemůže být ani přenesená a předávaná zkušenost. Pokud přijde skupina Romů do obchodu a lide si zapínají kapsy a drží si peněženky, tak nejde o předsudek, ale o zkušenost. Buď osobní anebo přenesenou. Že je pak tato zkušenost přenášená na všechny Romy bez ohledu na jednotlivce je druhá věc. Nicméně jako skupina jsou Romové vnímání negativně. A to je to oč tu běží. Nejde vytrhnout jednotlivce ze skupiny a na jednotlivci ukazovat, že skupina není tak špatná, když jeden je dobrý. Ostatně Oscar Schindler byl také nacista a čestný člen SS, ale co to znamená v celku?
Podobně tomu je dnes s muslimy v Evropě a nově příchozími do Evropy. Nejde o předsudek pokud někdo odmítá muslimy v Evropě, ale spíše jde o nedostatek znalostí, pokud je někdo vítá. Stačí si jen přečíst co se dnes děje v Evropě v souvislosti s „utečenci“ a islámskými komunitami v Evropě a pak si přečíst spisy Sofronia Jeruzalemského, Jana Damašského či spis českého šlechtice Václava Budovce z Budova zvaný „Antialkorán“. Tito tři jmenovaní popisují jevy, s kterými se dnes setkávají lidé v Evropě v souvislosti s islámskou komunitou. Pokud někdo namítne, že se dotyční dívali na islám tehdejšíma očima, tak se zeptám, a proč se islám i dnes projevuje tak, jak jej ti tři popisují? A nejde jen o islám. Takovýchto „předsudků“ jde najít v dnešní době strašně moc. Takže předsudek je tradiční rodina, rozdělení rolí mužů a žen, dokonce i sexualita. Takový předsudkový mišmaš. Předsudek je prostě vše, co má racionální základ, co vychází ze zkušeností a praxe, které jsou prověřeny nejen desítkami, stovkami, ale mnohdy i tisíce lety.
A je snad horší ten, kdo se do minulosti dívá očima historické zkušenosti? Podle liberálních, i když mě se chce říci, spíše sociálně tvořivých, médií a podobně založených lidí ano. Nezajímá je minulost, nezajímá je budoucnost, jediné co je zajímá je možnost, jakýmkoliv způsobem prosadit svojí představu. Bez ohledu na ostatní, bez ohledu na další generace. Protože oni se přeci nebudou řídit nějakými „předsudky“
Martin Kavka
Přirovnávat „sirotky“ ze Sýrie k Wintonovým židovským dětem je chucpe
V rozjitřené debatě o syrských sirotcích se začínají nějak ztrácet ty „děti“. Namísto racionální debaty se vytahují příklady z historie. Jenomže ty příklady z nedávných dějin Evropy spíše svědčí proti příznivcům přijetí.
Martin Kavka
Levice se bojí úspěchu Švédských demokratů. Prý populisté a xenofobové
Ve Švédsku dnes probíhají volby, které sice nic moc nezmění ve složení vládnoucích stran, ale přesto jsou sledované, protože vzor všech socialistů a sociálních inženýrů dostává trhliny.
Martin Kavka
„Levicový humanismus“ je mnohem horší než „pravicový extremismus"
V souvislosti s demonstracemi v Sasské Kamenici se objevily zprávy, že se jedná o pravicové extremisty, neonacisty. Levicoví politici, nechtějí ani na okamžik připustit, že se nejedná o akce extrémistů, ale jde o projev zoufalství
Martin Kavka
Nikdo nechce topit „uprchlíky“ aneb demagogie podle blogera Hornera
Imigrace z Afriky a Blízkého východu do Evropy nenechává nikoho chladným. Názory mohou být různé, záleží na úhlu pohledu, politickém přesvědčení a vstupních informací.
Martin Kavka
Španělé asi neznají pohádku o Smolíčkovi. Proto tam budou mít „celou Afriku“
Když před několika týdny italský ministr odmítl přijmout loď se 630 „uprchlíky“, stejně jako Malta, bylo to Španělsko, které udělalo „gesto“ a loď přijalo.
Martin Kavka
Komentátor Fendrych se mýlí; Ne – přijmutí imigrantů není o nelidskosti, ale o principu
Mohla by to být zábava číst články levicových komentátorů jako je pan Fendrych anebo Moláček, kdyby dotyční pánové nemysleli svoje názory vážně a jako normativní a kdo nesdílí jimi vytyčenou normu, tak je agent Kremlu
Martin Kavka
Islám, pohoda, LGTB pohoda, změň si pohlaví a bude z tebe pravý Evropan (úvaha)
Zkuste si představit život jako počítačovou hru. Postavu si vytvoříte dle svého přesvědčení, herních schopností anebo dle peněženky. Hrajete, jak chcete, buď hrát umíte anebo si zaplatíte něco, co Vám pomůže být lepší než ti lepší
Martin Kavka
Komentátor Fendrych Duku nepřímo obvinil z neonacismu, není ale Fendrych sám „fašista“
Když hlava české Katolické církve, Dominik kardinál Duka, podal žalobu na Centrum experimentálního divadla, které uvedlo hru „Naše násilí, vaše násilí“, bylo zřejmé, že pro mnoho to bude jako červený hadr pro býka. (1)
Martin Kavka
Homosexuální manželství z dvou mužů anebo žen manžele neudělá
A to i když to bude dané zákonem a zákon by trestal zpochybnění takového svazku. Pořád to bude jen soužití dvou mužů, případně dvou žen.
Martin Kavka
Je jen otázkou času, kdy Turci obsadí Jeruzalém a budou stát před Vídní
Na rozdíl od některých jsem si nikdy nemyslel, že turecký prezident Erdogan a jeho umírněná islamistická strana jsou vzorovým modelem islámské sekulární demokracie. Jako nejde spojit olej s vodou, tak islám s demokracii.
Martin Kavka
Trump bojuje proti rasismu a aktivistům se to zase nelíbí
Levicovým aktivistům se prostě nezavděčíš. Bojují proti všemu. Proti rasismu, nacismu, fašismu, manželství apod. Ovšem, když někdo bojuje proti rasismu z pravicového spektra, tak je to podle aktivistů rasismus.
Martin Kavka
Uprchlíci se ztrácí v poušti, naštěstí mají mobily a mohou to natočit, nebo ne?
Jsem rád, že nás média opět zásobují zprávami nad krutým osudem „uprchlíků“ a „nelidským“ jednáním zemí jako je Itálie, či Alžír, který nechává putovat „uprchlíky“ domů přes Saharu, kde mnozí mizí anebo o strašné bavorské CSU.
Martin Kavka
Opravdu se jedná o nárůst extremismu v Evropě? Ale no tak!
Posledních několik let můžeme číst o radikalizaci části obyvatel v Evropě a vzestupu populistických, neřkuli extrémistických stran. Například německé AfD, Švédských demokratů či Pravých Finů v zahraničí. Takže malé zamyšlení
Martin Kavka
USA ukázaly na pokrytectví Rady OSN pro lidská práva, jenže pokrytecká je celá OSN
Že spolupráce mezi národy, myšlenka to amerického prezidenta Wilsona, je nejen problematická, ale mnohdy nemožná ukázala již první světová organizace Společnost národů, založená roku 1919, jako reakce na První světovou válku.
Martin Kavka
Multikulturalismus se vyprázdnil, islám už není náboženství míru, co včil? Diverzita?
Musím se obdivovat novodobým sociálním a kulturním inženýrům. Jakmile je nějaká jejich idea zprofanovaná, přijdou s novou definicí a novým názvem. Něco, jako když se Evropská ústava změnila na Lisabonskou smlouvu.
Martin Kavka
Váš imigrant není můj imigrant, nechtějte abych platil vaši radost pomáhat
V souvislosti s i italským ne připlouvajícím lodím „charitativních“ organizací, se objevil starý nešvar. Musíme být solidární. Musíme pomáhat, musíme, prostě musíme.
Martin Kavka
Občanský aktivismus zaštiťující se liberalismem je nebezpečím pro demokracii
Kdo by to řekl, že liberalismus se může stát nebezpečím pro demokracii, a přitom je dnes liberalismus větším nebezpečím než v médiích uváděný „populismus“. Je to paradox, ale svoboda pro všechny prostě nefunguje.
Martin Kavka
Diktatura sexuálních menšin. Myslete jako LGTB, jinak přijdete o práci
Nedávný případ amerického pekaře poodkryl pokličku uvažování sexuálních menšin. Kdo si nemyslí, že homosexualita je normální, má problémy a je terčem útoků. Velmi zajímavě se k tomu pro server Echo24 vyjádřil Rod Dreher.
Martin Kavka
Rakousko chce zakázat politický islám, Francie naopak pustí na svobodu 450 islamistů
Západní země ukazují čím dál tím větší bezbrannost s děním u svých muslimských menšin. Což se ukazuje na různých „experimentech“ a to od skoro naprosté tolerance, jako ve Švédsku, či naopak o snahu z islámu odstranit politiku.
Martin Kavka
Pro pana Polického – Muslimský cukrář se svatebním dortem pro gaye
Původně jsem chtěl reagovat v diskusi pod svým článkem, ale nakonec jsem se rozhodl, že tohle není jen na pár slov, či několik vět.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |