Český národ je uvědomělý, vadí mu církevní restituce, ale již ne vlastní minulost
Vím, že téma církevních restitucí je neoblíbené, církevní restituce jsou předmětem kritiky s poukazem na minulost, s poukazem na získávání majetku, na tmářství Církve, inkvizici, hon na čarodějnice, vykořisťování rolníků, dělníků, pracující inteligence, desátky, padesátky a stovky a v neposledním také na domnělém proslovu Jeho Eminence kardinála Tomáška.
Neumíme prostě brát průběh dějin jako vývoj, neumíme brát minulost jako součást naší přítomnosti. Nejedná se jen o Církev, jedná se i o historické události, na kterých se snažíme ukázat, že nám bylo buď křivděno anebo jsme to někomu natřeli. Křivděno nám samozřejmě bylo na Kostnickém koncilu, kde Církev upálila našeho Mistra Jana Husa, křivděno nám bylo u Lipan, kde vyhrála Panská koalice, křivděno nám bylo na Bílé hoře, kde se národ dostal pod jho Habsburků.
Natřeli jsme to křížákům u Domažlic, natřeli jsme to katolíkům a Habsburkům při druhé Pražské defenestraci a pak to za nás natřel Církvi Josef II., který zkonfiskoval majetek Církve. Tohle jsou středobody našich dějin, kolem kterých se mnozí točí a točí a nejenže nechápou ani tyto události, kterými argumentují, ale nechápou ani dějiny v kontextu jednotlivých událostí. Teď jsou pro mnohé největší dějinnou křivdou církevní restituce a vrcholem jejich rozhořčení jsou i církevní sbírky a investice. Nejspíše by chtěli, aby Církev byla podle jejich představ chudá a ponížená.
Církev v Evropě existuje téměř 2000 let. Celou dobu získávala dary, majetky, hospodařila a investovala a to i v době pronásledování Římskou říší. Ne celou dobu, samozřejmě. Římští císaři Církvi majetky brali, pak Církev pardonovali a majetky vraceli. Církev v nich vzbuzovala nenávist anebo obdiv, jako u Marka Aurelia. A byl to zrovna Marcus Aurelius, který ač křesťanství pokládal za pomýlenost, tak obdivoval křesťanskou sociální,hospitální a pedagogickou práci. Církev se totiž starala i o chudé, ale nadané děti, kterým dopřála vzdělání. Starala se o vdovy, sirotky a lidi na okraji společnosti a tak tomu bylo a je po celou její historii.
Že Církev získávala majetek z darů? Od bohatých donátorů? Do toho přeci nikomu nic není. Jaké není nikomu nic do toho, když obdarují nějakou neziskovou organizaci zabývající se sociální prací. Že měla polnosti, pivovary, panství? Po celou dobu to byla nutnost, protože Církev nikdy nechtěla být závislá na státu, to je nejen z dob Římské říše, ale také zkušenost, že v ostatním případě si panovník, šlechtic uzurpoval jakékoliv fondy Církve jako svůj majetek, protože do Wormského konkordátu byly šlechta, či panovník de facto majitelem Církve a to nejen ve věcech majetkových, ale také v určování jmenování církevních hodnostářů.
Církev nebyla izolována od společnosti. Pro kariérní postup a zbohatnutí udělá mnoho lidí cokoliv a nejinak tomu bylo i v Církvi. Pokud kritizujeme Církev, tak bychom měli kritizovat společnost v průběhu její historie. Společnost, kterou ovšem na rozdíl od Církve, nezajímali bezdomovci, chudí, sirotci, vdovy, osamělé ženy s dětmi. Nezajímaly ji nadané chudé děti, které neměly na vzdělání. A tohle vše zajišťovala Církev. A bez peněz to rozhodně nejde. Nejde podporovat chudé, sirotky, vdovy, nejde stavět chudobince, školy, nemocnice aniž byste měli finanční prostředky. Nejde ani stavět chrámy, které stavěla Církev pro větší slávu Boha. Ne pro sebe. Samotné budovy nemají pro Církev význam, když jsou to jen mrtvé stavby.
A tyto chrámy, nemocnice, školy, sirotčince, chudobince – které se dají přirovnat k azylovým domům dnes, Církev financovala, stejně jako financovala obrazy, oltáře, sochy, které si nechala vytvořit a za které platila. Stejně jako platila sociální pomoc chudým a to nejen na svém „panství“, ale i na panstvích krále a šlechty. Že měla poddané? Měla, jako každý vlastník půdy. Že poddaní pracovali na pozemcích Církve? Pracovali a nepracovali zadarmo. Feudální systém byl nastaven tak, že každá práce byla nějak ohodnocena a zaplacena. Například tím, že feudál odváděl za poddané daně králi, císaři. Církev byla od daní osvobozena a v análech existují záznamy, kolik platila za jednotlivé práce a to jak peněžní či naturální formou. Jenže tohle jsou věci, které je zbytečné mnohým vysvětlovat.
Je opravdu zarážející, že trnem oku jsou pro mnohé církevní restituce, které nejsou ničím jiným, než navrácením ukradeného, případně náhradou za ukradené. I dnes, když zloděj ukradne auto a nemůže jej vrátit, tak dostane nejen trest, ale také je rozsudkem soudu povinen peněžní náhrady. U Církve podle některých tohle neplatí. A není pravdou, že nikdo jiný nedostal peněžitou náhradu. Od počátku restitucí stát vyplácí peněžitou náhradu za nevrácený a zničený majetek. Což je trnem v oku, kdy mnozí křičí, že to jde z jeho peněz. Jenže, pokud ten majetek užívali a měli z něj prospěch, tak nekřičeli, byť to byl majetek ukradený a když se má tento majetek vrátit právoplatnému majiteli, tak se prý jedná o zlodějnu a prohlašují ukradený majetek za svůj.
Věřím, že těmto lidem nebude vadit, když k nim někdo přijde a vezme jim dům a prohlásí, že ten dům mu patří a když ten dům zničí a oni si vymůžou finanční náhradu, tak rádi zaplatí státu daň za něco co jim bylo ukradeno.
Martin Kavka
Přirovnávat „sirotky“ ze Sýrie k Wintonovým židovským dětem je chucpe
V rozjitřené debatě o syrských sirotcích se začínají nějak ztrácet ty „děti“. Namísto racionální debaty se vytahují příklady z historie. Jenomže ty příklady z nedávných dějin Evropy spíše svědčí proti příznivcům přijetí.
Martin Kavka
Levice se bojí úspěchu Švédských demokratů. Prý populisté a xenofobové
Ve Švédsku dnes probíhají volby, které sice nic moc nezmění ve složení vládnoucích stran, ale přesto jsou sledované, protože vzor všech socialistů a sociálních inženýrů dostává trhliny.
Martin Kavka
„Levicový humanismus“ je mnohem horší než „pravicový extremismus"
V souvislosti s demonstracemi v Sasské Kamenici se objevily zprávy, že se jedná o pravicové extremisty, neonacisty. Levicoví politici, nechtějí ani na okamžik připustit, že se nejedná o akce extrémistů, ale jde o projev zoufalství
Martin Kavka
Nikdo nechce topit „uprchlíky“ aneb demagogie podle blogera Hornera
Imigrace z Afriky a Blízkého východu do Evropy nenechává nikoho chladným. Názory mohou být různé, záleží na úhlu pohledu, politickém přesvědčení a vstupních informací.
Martin Kavka
Španělé asi neznají pohádku o Smolíčkovi. Proto tam budou mít „celou Afriku“
Když před několika týdny italský ministr odmítl přijmout loď se 630 „uprchlíky“, stejně jako Malta, bylo to Španělsko, které udělalo „gesto“ a loď přijalo.
Martin Kavka
Komentátor Fendrych se mýlí; Ne – přijmutí imigrantů není o nelidskosti, ale o principu
Mohla by to být zábava číst články levicových komentátorů jako je pan Fendrych anebo Moláček, kdyby dotyční pánové nemysleli svoje názory vážně a jako normativní a kdo nesdílí jimi vytyčenou normu, tak je agent Kremlu
Martin Kavka
Islám, pohoda, LGTB pohoda, změň si pohlaví a bude z tebe pravý Evropan (úvaha)
Zkuste si představit život jako počítačovou hru. Postavu si vytvoříte dle svého přesvědčení, herních schopností anebo dle peněženky. Hrajete, jak chcete, buď hrát umíte anebo si zaplatíte něco, co Vám pomůže být lepší než ti lepší
Martin Kavka
Komentátor Fendrych Duku nepřímo obvinil z neonacismu, není ale Fendrych sám „fašista“
Když hlava české Katolické církve, Dominik kardinál Duka, podal žalobu na Centrum experimentálního divadla, které uvedlo hru „Naše násilí, vaše násilí“, bylo zřejmé, že pro mnoho to bude jako červený hadr pro býka. (1)
Martin Kavka
Homosexuální manželství z dvou mužů anebo žen manžele neudělá
A to i když to bude dané zákonem a zákon by trestal zpochybnění takového svazku. Pořád to bude jen soužití dvou mužů, případně dvou žen.
Martin Kavka
Je jen otázkou času, kdy Turci obsadí Jeruzalém a budou stát před Vídní
Na rozdíl od některých jsem si nikdy nemyslel, že turecký prezident Erdogan a jeho umírněná islamistická strana jsou vzorovým modelem islámské sekulární demokracie. Jako nejde spojit olej s vodou, tak islám s demokracii.
Martin Kavka
Trump bojuje proti rasismu a aktivistům se to zase nelíbí
Levicovým aktivistům se prostě nezavděčíš. Bojují proti všemu. Proti rasismu, nacismu, fašismu, manželství apod. Ovšem, když někdo bojuje proti rasismu z pravicového spektra, tak je to podle aktivistů rasismus.
Martin Kavka
Uprchlíci se ztrácí v poušti, naštěstí mají mobily a mohou to natočit, nebo ne?
Jsem rád, že nás média opět zásobují zprávami nad krutým osudem „uprchlíků“ a „nelidským“ jednáním zemí jako je Itálie, či Alžír, který nechává putovat „uprchlíky“ domů přes Saharu, kde mnozí mizí anebo o strašné bavorské CSU.
Martin Kavka
Opravdu se jedná o nárůst extremismu v Evropě? Ale no tak!
Posledních několik let můžeme číst o radikalizaci části obyvatel v Evropě a vzestupu populistických, neřkuli extrémistických stran. Například německé AfD, Švédských demokratů či Pravých Finů v zahraničí. Takže malé zamyšlení
Martin Kavka
USA ukázaly na pokrytectví Rady OSN pro lidská práva, jenže pokrytecká je celá OSN
Že spolupráce mezi národy, myšlenka to amerického prezidenta Wilsona, je nejen problematická, ale mnohdy nemožná ukázala již první světová organizace Společnost národů, založená roku 1919, jako reakce na První světovou válku.
Martin Kavka
Multikulturalismus se vyprázdnil, islám už není náboženství míru, co včil? Diverzita?
Musím se obdivovat novodobým sociálním a kulturním inženýrům. Jakmile je nějaká jejich idea zprofanovaná, přijdou s novou definicí a novým názvem. Něco, jako když se Evropská ústava změnila na Lisabonskou smlouvu.
Martin Kavka
Váš imigrant není můj imigrant, nechtějte abych platil vaši radost pomáhat
V souvislosti s i italským ne připlouvajícím lodím „charitativních“ organizací, se objevil starý nešvar. Musíme být solidární. Musíme pomáhat, musíme, prostě musíme.
Martin Kavka
Občanský aktivismus zaštiťující se liberalismem je nebezpečím pro demokracii
Kdo by to řekl, že liberalismus se může stát nebezpečím pro demokracii, a přitom je dnes liberalismus větším nebezpečím než v médiích uváděný „populismus“. Je to paradox, ale svoboda pro všechny prostě nefunguje.
Martin Kavka
Diktatura sexuálních menšin. Myslete jako LGTB, jinak přijdete o práci
Nedávný případ amerického pekaře poodkryl pokličku uvažování sexuálních menšin. Kdo si nemyslí, že homosexualita je normální, má problémy a je terčem útoků. Velmi zajímavě se k tomu pro server Echo24 vyjádřil Rod Dreher.
Martin Kavka
Rakousko chce zakázat politický islám, Francie naopak pustí na svobodu 450 islamistů
Západní země ukazují čím dál tím větší bezbrannost s děním u svých muslimských menšin. Což se ukazuje na různých „experimentech“ a to od skoro naprosté tolerance, jako ve Švédsku, či naopak o snahu z islámu odstranit politiku.
Martin Kavka
Pro pana Polického – Muslimský cukrář se svatebním dortem pro gaye
Původně jsem chtěl reagovat v diskusi pod svým článkem, ale nakonec jsem se rozhodl, že tohle není jen na pár slov, či několik vět.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |