Křesťanský antisemitismus
Všichni jistě znají příběh z evangelia, kde Pilát dává rozhodnout jeruzalémskému lidu mezi Ježíšem a Barabášem. Židé si vybrali Barabáše jako toho, kdo má získat svobodu a Ježíše jako toho, kdo má být ukřižován s pokřikem "jeho krev na naší hlavu". Mnozí toto považují jako počátek antisemitismus, aniž by jím došlo, že to co se dnes nazývá antisemitismus, zde existovalo již několik staletí před Kristem. Stačí si jen vzpomenou na Babylonské zajetí a královnu Ester, která pomohla židům před nadcházejícím pogromem. Pro neznalé, královna Ester byla židovka, provdaná za krále Ahasvera.
Přesto jsou to křesťané, kdo nesou vinu na vzniku antisemitismu, i když lépe by bylo říci, že křesťanský antisemitismus je antijudaismem. Nechci na blogu zabíhat do teologie a teologických sporů. Mnohým by to stejně nic neřeklo, stejně jako jim to nic neřekne ani po přečtení Písma bez znalosti historie.
Skutečnost je však taková, že první pronásledování křesťanů nepovstalo od Římanů, ale od Židů. Jejich první obětí byl Štěpán, diákon Církve, který byl ukamenován, právě proto, že vyznával, že Ježíš Kristus je syn Boží, že je Bůh. Dalším, který byl pronásledován pro svoje vyznání byl bývalý pronásledovatel křesťanů, který došel obrácení na cestě do Damašku. Ano jedná se o Pavla, jehož dopisy tvoří podstatnou část Nového zákona. Za svoji víru v Krista byl několikrát zbičován, jak sám popisuje.
Pokud jste však četli Písmo, tak víte, že jak Štěpán, Petr, Pavel, požadují pro židy odpuštění a Pavel sám dialog.
Zatímco v Kristově době měl judaismus jinou formu, vlastně se ani nedá mluvit o judaismu jak jej známe dnes, tak po synodě v Jabné roku 92 našeho letopoštu se situace mění. Vzniká takzvaný rabínský judaismus, opírající se nejen o Písmo (Tóru) , ale také o Talmud, což je zapsaná tradice mimo písma. V tu dobu dochází i k úplnému rozhodu křesťanů se synagogou.
V době pronásledování křesťanů římskou mocí se, bohužel, židé na tomto velice aktivně podíleli. Příčinou jejich nenávisti bylo hlavně to, že křesťané vyznávali Krista a to, že po zničení Chrámu Církev učila, že ona je Nový Jeruzalém. Tato situace trvala do vlády Konstantina, který pozvedl křesťanství na stejnou úroveň jako byly jiné, Římem uznané kulty.
Křesťanství však od počátku nebylo jednonázorový monolit. Bylo v něm hodně teologických proudů a to hned po ukřižování Krista, jak se můžeme dozvědět z Písma a ze spisů prvních křesťanů. V době nesvobody to nebylo tak znát, problémy se objevily, právě s uznáním křesťanství a krátce po uznání křesťanství propukla ariánská hereze, učící, že Ježíš Kristus byl pouhým člověkem. Tedy pouze prorokem, což odporovalo křesťanské nauce a víře.
Tato hereze získala navrch za císařů Constantiuse II. a Valense. Znovu započalo pronásledování křesťanů, které si v ničem nezadalo s dobou císaře Diokleciána. Biskupové a kněží byli posíláni do vyhnanství, pokud nebyli rovnou zavražděni.Hořely kostely a obydlí významných křesťanů. Nejznámějšími z duchovních jsou svatý Atanáš, který byl poslán do vyhnanství celkem pětkrát a svatý Jan Zlatoústý, známý také jako Chrysostomus. Ano, Jan Zlatoústý, jehož spisy jsou vydávány dnes jako antisemitistické a přitom byli jen reakcí na to, že na pronásledování křesťanů se společně s ariány podíleli i židé.
Další událostí, která židům na pověsti nepřidala, bylo obsazování Iberského poloostrova muslimy, kdy židé působili jako špioni muslimů a nezřídka i jako ti, kteří muslimům otevírali brány měst. I to byl důvod proč o pár století později, při turecké nadvládě ve Středomoří, byli za vlády Isabely Kastilské židé společně s muslimy ze Španělska vypuzeni. Událostí k tomuto se stalo vyplenění italského města Otranto roku 1480 muslimy, kdy byli povražděni všichni muži starší patnácti let.
Dnes se nám to vše může zdát malicherné, ale nikdo z nás nežil v té době. Proto se mnohým tak snadno kritizuje vše co dělo a bohužel dost často ve jménu Krista, jako například pogromy proti židům křesťanskou lůzou během první křížové výpravy, Zde je však nutno říci, že židé dost často přikládali polena pod oheň nenávisti k nim. Ať již oprávněné, či domnělé.
Existuje hodně kněžích, kteří v průběhu staletí nabádali k nenávisti k židům, neexistuje však žádné stanovisko Církve, který by tuto nenávist podporovalo. Naopak. Církev se ve svém učení vždy stavěla proti pronásledování židů, jakožto žijících svědků odsouzení a ukřižování Krista. Církev po staletí vydává prohlášení proti nenávisti k židům a jejich pronásledování. Bohužel, ne vždy se to setkalo s ohlasem.
Člověk se totiž v těžkých chvílích stává primitivem, který hledá nejsnadněji dostupnou příčinu svých problémů, Přišel černý mor - viník židé. Přišel hladomor - viník - židé. Až nakonec přišel Hitler a proto je dnes obtížné jakkoliv kritizovat judaismus i z teologického hlediska, aby v tom někteří neviděli antisemitismus.
Došlo to tak daleko, že Církev vypustila i modlitby za obrácení židů, protože proti tomu protestovaly židovské organizace. Církev se za pronásledování židů omluvila, i když nemusela, nikdy totiž k jejich pronásledování nenabádala, pouze v teologických spisech polemizovala s judaismem.
Pokud jako křesťan budu požadovat omluvu od židovských organizací za pronásledování křesťanů a snahu židů zničit křesťany, bude to také antisemitismus? Určitě nebude, protože se židy se o tomto bavím bez problémů. Antisemitismus to bude pro ty, kdo si na antisemitismu založili svůj byznys.
Židé v článku píši s malým písmenem na začátku, neboť mluvím o náboženské komunitě.
Martin Kavka
Přirovnávat „sirotky“ ze Sýrie k Wintonovým židovským dětem je chucpe
V rozjitřené debatě o syrských sirotcích se začínají nějak ztrácet ty „děti“. Namísto racionální debaty se vytahují příklady z historie. Jenomže ty příklady z nedávných dějin Evropy spíše svědčí proti příznivcům přijetí.
Martin Kavka
Levice se bojí úspěchu Švédských demokratů. Prý populisté a xenofobové
Ve Švédsku dnes probíhají volby, které sice nic moc nezmění ve složení vládnoucích stran, ale přesto jsou sledované, protože vzor všech socialistů a sociálních inženýrů dostává trhliny.
Martin Kavka
„Levicový humanismus“ je mnohem horší než „pravicový extremismus"
V souvislosti s demonstracemi v Sasské Kamenici se objevily zprávy, že se jedná o pravicové extremisty, neonacisty. Levicoví politici, nechtějí ani na okamžik připustit, že se nejedná o akce extrémistů, ale jde o projev zoufalství
Martin Kavka
Nikdo nechce topit „uprchlíky“ aneb demagogie podle blogera Hornera
Imigrace z Afriky a Blízkého východu do Evropy nenechává nikoho chladným. Názory mohou být různé, záleží na úhlu pohledu, politickém přesvědčení a vstupních informací.
Martin Kavka
Španělé asi neznají pohádku o Smolíčkovi. Proto tam budou mít „celou Afriku“
Když před několika týdny italský ministr odmítl přijmout loď se 630 „uprchlíky“, stejně jako Malta, bylo to Španělsko, které udělalo „gesto“ a loď přijalo.
Martin Kavka
Komentátor Fendrych se mýlí; Ne – přijmutí imigrantů není o nelidskosti, ale o principu
Mohla by to být zábava číst články levicových komentátorů jako je pan Fendrych anebo Moláček, kdyby dotyční pánové nemysleli svoje názory vážně a jako normativní a kdo nesdílí jimi vytyčenou normu, tak je agent Kremlu
Martin Kavka
Islám, pohoda, LGTB pohoda, změň si pohlaví a bude z tebe pravý Evropan (úvaha)
Zkuste si představit život jako počítačovou hru. Postavu si vytvoříte dle svého přesvědčení, herních schopností anebo dle peněženky. Hrajete, jak chcete, buď hrát umíte anebo si zaplatíte něco, co Vám pomůže být lepší než ti lepší
Martin Kavka
Komentátor Fendrych Duku nepřímo obvinil z neonacismu, není ale Fendrych sám „fašista“
Když hlava české Katolické církve, Dominik kardinál Duka, podal žalobu na Centrum experimentálního divadla, které uvedlo hru „Naše násilí, vaše násilí“, bylo zřejmé, že pro mnoho to bude jako červený hadr pro býka. (1)
Martin Kavka
Homosexuální manželství z dvou mužů anebo žen manžele neudělá
A to i když to bude dané zákonem a zákon by trestal zpochybnění takového svazku. Pořád to bude jen soužití dvou mužů, případně dvou žen.
Martin Kavka
Je jen otázkou času, kdy Turci obsadí Jeruzalém a budou stát před Vídní
Na rozdíl od některých jsem si nikdy nemyslel, že turecký prezident Erdogan a jeho umírněná islamistická strana jsou vzorovým modelem islámské sekulární demokracie. Jako nejde spojit olej s vodou, tak islám s demokracii.
Martin Kavka
Trump bojuje proti rasismu a aktivistům se to zase nelíbí
Levicovým aktivistům se prostě nezavděčíš. Bojují proti všemu. Proti rasismu, nacismu, fašismu, manželství apod. Ovšem, když někdo bojuje proti rasismu z pravicového spektra, tak je to podle aktivistů rasismus.
Martin Kavka
Uprchlíci se ztrácí v poušti, naštěstí mají mobily a mohou to natočit, nebo ne?
Jsem rád, že nás média opět zásobují zprávami nad krutým osudem „uprchlíků“ a „nelidským“ jednáním zemí jako je Itálie, či Alžír, který nechává putovat „uprchlíky“ domů přes Saharu, kde mnozí mizí anebo o strašné bavorské CSU.
Martin Kavka
Opravdu se jedná o nárůst extremismu v Evropě? Ale no tak!
Posledních několik let můžeme číst o radikalizaci části obyvatel v Evropě a vzestupu populistických, neřkuli extrémistických stran. Například německé AfD, Švédských demokratů či Pravých Finů v zahraničí. Takže malé zamyšlení
Martin Kavka
USA ukázaly na pokrytectví Rady OSN pro lidská práva, jenže pokrytecká je celá OSN
Že spolupráce mezi národy, myšlenka to amerického prezidenta Wilsona, je nejen problematická, ale mnohdy nemožná ukázala již první světová organizace Společnost národů, založená roku 1919, jako reakce na První světovou válku.
Martin Kavka
Multikulturalismus se vyprázdnil, islám už není náboženství míru, co včil? Diverzita?
Musím se obdivovat novodobým sociálním a kulturním inženýrům. Jakmile je nějaká jejich idea zprofanovaná, přijdou s novou definicí a novým názvem. Něco, jako když se Evropská ústava změnila na Lisabonskou smlouvu.
Martin Kavka
Váš imigrant není můj imigrant, nechtějte abych platil vaši radost pomáhat
V souvislosti s i italským ne připlouvajícím lodím „charitativních“ organizací, se objevil starý nešvar. Musíme být solidární. Musíme pomáhat, musíme, prostě musíme.
Martin Kavka
Občanský aktivismus zaštiťující se liberalismem je nebezpečím pro demokracii
Kdo by to řekl, že liberalismus se může stát nebezpečím pro demokracii, a přitom je dnes liberalismus větším nebezpečím než v médiích uváděný „populismus“. Je to paradox, ale svoboda pro všechny prostě nefunguje.
Martin Kavka
Diktatura sexuálních menšin. Myslete jako LGTB, jinak přijdete o práci
Nedávný případ amerického pekaře poodkryl pokličku uvažování sexuálních menšin. Kdo si nemyslí, že homosexualita je normální, má problémy a je terčem útoků. Velmi zajímavě se k tomu pro server Echo24 vyjádřil Rod Dreher.
Martin Kavka
Rakousko chce zakázat politický islám, Francie naopak pustí na svobodu 450 islamistů
Západní země ukazují čím dál tím větší bezbrannost s děním u svých muslimských menšin. Což se ukazuje na různých „experimentech“ a to od skoro naprosté tolerance, jako ve Švédsku, či naopak o snahu z islámu odstranit politiku.
Martin Kavka
Pro pana Polického – Muslimský cukrář se svatebním dortem pro gaye
Původně jsem chtěl reagovat v diskusi pod svým článkem, ale nakonec jsem se rozhodl, že tohle není jen na pár slov, či několik vět.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |